campinginportugal.reismee.nl

en nu ben ik portugese

Quinta feira, de vijfde dag

Een feestdag, want voor 6 euro 80 heb ik de portugese nationaliteit en een fiscaal nummer, lang leve europa!! Ben erg benieuwd naar de inburgeringscursus, wat ga ik nog leren Heel veel denk ik, maar dan zal het vooral gaan over het runnen van een camping en in welke inburgeringscursus zit dat??? Of kan ik die over 2 jaar zelf gaan geven??

Vanochtend om half 10 waren we al weer in Oliveira do Hospital (uitslapen is er niet bij deze week) om met de juriste de architect van de gemeente te bezoeken. Tijdens het gesprek zag ik dat hij een leuk klein -spaar-varkentje (voor de insiders: een mini Bas) had staan en ik wees daarop. Hij gelijk enthousiast vertellen dat hij heel veel varkens heeft (ook levende) heeft en dat hij dit soort dingetjes krijgt omdat zijn achternaam Big is.... tsja.... het ijs was gebroken en hij gaat allerlei zaken uitzoeken (kadastraal, vergunningen, eerdere verzoeken tot verbouwingen enz.).
Daarna naar de financas om het numero de contebuinte aan te vragen. Zo gepiept en m'n eerste 3 stempels heb ik binnen!! De avocado (juriste) heeft nu een volmacht om wettelijke handelingen namens mij te verrichten en dat is weer handig voor de momenten dat je er niet bent en er toch een aanvraag in gang gezet moet worden, bijvoorbeeld een taxatie.

Daarna naar de bank.........oepsie.......... nou in rap portugees werd uitgelegd dat de meneer van de bank met meneer de directeur heeft gesproken en dat het bedrag wat ze nu kunnen bieden niet genoeg voor mij is......... snif, maar goed het is stap 1 van het proces. De meneer van de bank wil van mij weten hoe ik de camping, die toch zeer seizoensgebonden is, wil gaan draaien en toen we aangaven ook nog andere activiteiten te willen ontplooien en dat ik trainer ben en iets met theater doe, brak weer het ijs. Zijn dochter is dramadocente en wellicht zijn er samenwerkingsmogelijkheden. En zo gaat het hier telkens, met een ieder met wie je in contact komt ontstaan er mogelijkheden!! Erg mooi en erg inspirerend!! Ik heb de meneer van de bank beloofd heel hard te zullen gaan werken voor de camping en hij gaat zijn best doen bij het bestuur van de bank want zij willen ook dat de camping verder ontwikkeld wordt. Dus ondanks het negatieve bericht over het bedrag dat ze nu zouden willen lenen, heb ik er vertrouwen in!
En de avocado houdt contact met hem!
Toen nog maar even een bakkie gedaan om deze ochtend af te sluiten. Het zonnetje was doorgebroken, wij hebben de camping nog verder verkend (prachtige plek gezien om een huis te bouwen, met uitzicht op de bergen........). Die grond hoort ook bij de camping!!

Later nog even in het zonnetje op het terras bij de bar gezeten. Niks mis mee!!
Met de huidige eigenaren ligt het proces even stil omdat ook Anita met de kinderen morgen afreist naar Nederland om bij de begrafenis van haar schoonvader te zijn. Geheel logisch allemaal en de zaken komen daarna wel weer, vinden we allemaal niet even zo belangrijk nu.

Straks nog even een afzakkertje halen bij Christina, waar de al 2 dagen verloren gewaande paraplui ligt (en dat hoorde ik weer in het lokale supermarktje ;)) Hoezo weten ze alles van je hiero!!

Morgen naar Porto, even alles laten bezinken bij een goed glas ….!!

Zondagochtend vliegen we terug!! Niet te geloven..... En ik heb net gehoord dat ik vanaf maandag op portugese les verwacht wordt ;)

We gaan door!!! Het voelt zo heerlijk om op deze plek te zijn en rond te lopen over misschien wel ooit mijn/onze camping!! De ideeen blijven opborrelen en we hebben een heftige discussie over wel of niet een zwembad op de camping (terwijl er een riviertje naast stroomt) Ik hoor ook graag jullie mening daarover! Meer foto's zet ik volgende week op de site, gaat thuis wat makkelijker.

Bedankt voor alle support en reacties tot nu toe!!

Muito obrigado!!

Adeus!

Thomas en Karin

Reacties

Reacties

Els

Wat een ontwikkelingen allemaal en zo snel al...!!! Zit ff in de USA en je bent al bijna vertrokken...... met de Portugeese nationaliteit.
Heb je nu twee nationaliteiten? Wel leuk hoor, hoop dat je het snel allemaal financieel kan rondbreien. Heel veel sterkte en tot in Holland!

han en gre.

Wel heftig allemaal. Voordat het goed tot ons doordringt zit je in Portugal, nu ben je al Portugeese.
Ik heb een boekje over Portugal uit de bieb meegenomen en bekeken waar de camping ligt. De Serra da Estrela en omgeving ziet er imposant uit.
Heel veel sterkte met de voortzetting van de plannen.

Karin

tsja het is raar dat je hier zo een andere nationaliteit krijgt en ik niet eens in een crisis kom of zo ;) maar of de rest ook zo snel gaat, dat valt nog te bezien hoor. Het is hier echt met kleine stapjes vooruit, iedereen moet in z'n waarde gelaten worden (terecht natuurlijk) en z'n eigen werk op z'n eigen tempo kunnen doen, maar we hebben zeker goede stappen gezet deze week en het blijft spannend! En Han en Gre, het is zeker de moeite waard en er gaan ook bussen en treinen deze kant op!! En anders haal ik jullie op van het vliegveld!! De nada (geen probleem)

elles

Ha portugeesje,

gefeliciteerd! We horen 8/11 graag meer over alle verdere ontwikkelingen. Voor nu nog veel succes en voor straks een goede terugreis.

Jacqueline

Tjeetje Karin ,
dit gaat snel.......
maak je ook een sauna!!!!!
liefs jacqueline

floor

Tu me impressionas,que rapido tudo, e muito obrigada para os meus chinelas novo, en bem vindo domingo adeus Floor

Erna L

Ben vanmiddag thuis gekomen uit Limburg en nu eerst even het Portugal avontuur gelezen.Nog steeds heel spannend allemaal.

Groeten,Erna

petra

Gefeliciteerd met je nieuwe nationaliteit!!!!!
En wat snel!!
Ik mis je nu al huhuhu.
Gelukkig kom je zondag even terug ,want wanneer ga je echt helemaal weg
Heel veel succes met alle verdere ontwikkelingen!

petra

Ik vind het wel te gek wat jullie doen!!
het is goed om je droom te laten uit komen!!
zet hem op en ga er voor!!!

petra

nog heel veel plezier samen!!
doeiiiii

Jacqueline

Zijn er naast kampeer plaatsen ook kleine huisjes of zo want anders krijg ik Ben niet mee.
liefs jacqueline

Martin

@Floor: Kaatje moest geloof ik nog Portugees gaan leren...
@kaatje: Wat betreft zwembad: je ziet bij zwembaden aan zee vaak dat de meesten liefst rond het chloor plakken (zodat wij het strand lekker voor onszelf hebben). Ouders met jonge kinderen sowieso. Vreemd misschien, maar laat de boekhouder maar oordelen. Wel een bar langs de kant zetten natuurlijk :-)
Huis: gaan jullie zelf niet eens kamperen dan??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!