campinginportugal.reismee.nl

Sim ou Nao, a semana de a verdade

(Ja of Nee, de week van de waarheid……of nog meer geduld?)

Maar voordat ik jullie ga vertellen wat er volgende week allemaal op het programma staat……..

Dank voor al jullie reacties, enthousiasme, suggesties, het hulpaanbod (altijd welkom!) en het eerlijk zeggen wat je er van vindt als ik vertrek. Het is ook nogal wat. Jullie allemaal achterlaten, m’n huis verkopen, geen tennistoernooitjes meer (hoewel ik natuurlijk best elk jaar wil komen invliegen voor de clubkampioenschappen en ik daar m’n eigen “de gouw” begin), geen bakkies (of wijntjes) meer bij de buuf en wat misschien ook wel raar is………geen zomervakantie meer, want dan moet er gewerkt worden. Maar ja, m’n verjaardag blijft op 11 juli en de BBQ staat dan klaar natuurlijk…… maar zijn Peter en Ino er dan ook???

Ik heb geen hoogdravende verwachtingen, het buitenleven trekt me, de natuur en het gebied trekt me, dichterbij de Spaanse Pyreneen trekt me, de Portugese gastvrijheid trekt me, en het werken met en voor mensen en kinderen –want clown BoBo reist ook mee- trekt me (altijd) en het avontuur trekt me (al heel lang). En Nederland, als land, achter me laten zal me, denk ik nu, weinig moeite kosten. Ik denk niet dat ik het gehaast, het gesnauw, het egoïsme, de intolerantie, de drukte, de overvolle treinen, de files, Wilders, Balkenende, de regenbuien en stormen ga missen…………maar ja, je weet ut niet hé. (ik neem een zakje tulpen en zakdoekjes mee……..)

En het is ook heel raar om in gedachten de verhuiswagen al ingepakt te hebben…. Maar zover is het nog niet (blijf toch een nuchtere Olandesa)

Nu dan het programma voor volgende week (en ik zal ook maar iets vertellen over wat er al aan vooraf gegaan is).

Vorig jaar kwamen wij op deze camping. Een mooie plek, veel mogelijkheden en dichtbij het prachtige berggebied Serra da Estrela, waar nog herders rondlopen (zie foto) en je prachtige, verlaten dorpjes tegenkomt. We wisten dat deze camping te koop stond, maar ik wilde nog verder kijken en nog niks aan de eigenaren laten blijken. Dit jaar waren we weer in Portugal, eigenlijk met het idee om een stuk grond, met een ruïne te kopen en dan maar zelf aan de slag te gaan en een camping te beginnen. Maar het werd ons al snel duidelijk dat het niet eenvoudig zou zijn. In het gebied waar ik het graag zou willen, het zuidwesten, boven de Algarve, is een beschermd natuurgebied met strenge regels en de grond is daar al behoorlijk prijzig. Het krijgen van vergunningen zou lange tijd gaan duren. En dan heb je nog veel geld nodig om te investeren en te zorgen dat er klanten komen. Van meerdere kanten kregen we het advies een bestaande camping over te nemen. Dus tsja…..daar kwam 3 entradas weer in beeld en zag ik tot mijn grote vreugde dat de vraagprijs naar beneden was gegaan. (ik zal omwille van een ieders privacy geen financiële details verstrekken op deze site).

En ineens, met wat rekenwerk, bleek het wel mogelijk te zijn………Dat bleek ook na het gesprek dat ik met de huidige eigenaren heb gehad. Ik werd nog enthousiaster (en Thomas ook ;)).

De afgelopen tijd heb ik veel tijd gestoken in het uitzoeken van wet-en regelgeving, de omzetcijfers, het begin van een ondernemingsplan, het zoeken van een jurist, het via de mail stellen van vragen aan de huidige eigenaren en het leggen van contacten. En oja, er moesten ook nog opdrachten binnengehaald worden, want er mot nog wel gewerkt worden en er mot ook nog wat geld binnenkomen.

En er komt vast nog veel meer uitzoekwerk, wat komt er bij kijken als je vertrekt (ik houd jullie op de hoogte)……en je daar begint (nu toch echt goed Portugees leren spreken).

Maar goed, laat ik maar 1 stappie tegelijk doen……we gaan niet over 1 nacht ijs (anders word ik ook zo'n iemand in “ik vertrek” waar iedereen dan over zegt…nou dat snap ik nou niet…..)

Vrijdagmiddag vliegen we naar Porto. Dan willen we zaterdag nog ff van de zee en strand genieten en rijden we zondag richting DE CAMPING.

Hopelijk kunnen we dan maandag of dinsdag bij de bank terecht, want de belangrijkste vraag is toch……….hoeveel en hoelang willen zij financieren, en ga ik dat redden met mijn financiële mogelijkheden.…… (en ik ga niet naar de Portugese DSB). Er is een mogelijkheid om de eerste 3 jaar alleen maar rente te betalen en pas daarna met aflossen te beginnen. Dat zou wat ruimte geven voor investeringen in de eerste jaren!

We gaan ook nog even bij een andere, te koop staande, camping kijken, op dinsdagochtend.

En dan staat er nog een gesprek met een juriste op het programma. Een Nederlandse die goed thuis is in de Portugese wet-en regelgeving en ervaring heeft met het begeleiden van buitenlanders die zich in Portugal willen vestigen. Hopelijk klikt het…… Wel belangrijk natuurlijk want zij is toch degene die, ook als wij niet in Portugal zijn, de zaken moet kunnen behartigen. En dat vertrouwen geef je niet zomaar……

Nou, volgende week rond deze tijd weten we meer………….

Het is super dat de eerste gasten zich al melden, dus de aanbieding is:

DE EERSTE NACHT VOOR IEDEREEN OP DEZE MAILINGLIJST IS GRATIS!!

Of moet ik iets strenger zijn……….voor iedereen die reageert………..

Wordt vervolgd!!!

En ik ben erg blij met de positieve reactie van mijn portugese verkenningstroepen!! Zij zijn even gaan kijken en erg enthousiast! (zie foto).

ADEUS, Karin

Reacties

Reacties

Joke

Ik hoop ondertussen echt dat het gaat lukken voor je Karin! Natuurlijk zal ik je missen, maar wij beginnen al zin te krijgen om langs te komen daar hoor. het klinkt beste wel fantastisch allemaal!
Zet em op volgende week!
Liefs, Joke

Ria B.

Oke familie, nu wordt het toch echt serieus.
Heel veel succes en natuurlijk plezier.

Hasta la vista(?) Ria

Els

Zal wel raar zijn als jij eerst en later Thomas vertrekken, maar als ik eerlijk ben zie ik jullie daar al lopen en heel veel plezier hebben. Het is echt wat voor jullie! Jullie zullen in iedergeval nooit zeggen:"had ik het maar geprobeerd". Heel veel succes met al het onderhandelen en informatie verzamelen en natuurlijk ook een fijne vakantie. Ik blijf het volgen ook vanuit de USA.
Dikke kus voor allebei! Maud, Fae en Els

adriane

ooooh, je bedoelt dat je er echt voor gaat ..... jemig karin, dit is een supergrondige voorbereiding! de kinderen waren al van plan je op te geven voor "ik vertrek"; de foto's zijn schitterend. die eerste nacht vind ik echt een scherp commercieel aanbod. en ik ga maar inschrijven voor een cursus portugees. veel sukses en veel plezier komende week!!!!

Jelle

ik heb vertrouwen in jullie verhaal, een plan niet uit de lucht gegrepen maar waar je al een tijdje mee bezig bent ik zal je missen en zeker de dijk waar ik met veel plezier aan terug de koffie bij de buuf het weidse landschap en nu ga je de bergen in, koop een paar goede wandelschoenen blijf nuchter en laat je goed voorlichten over heuvels die je nog te beklimmen. ik hebt de camping op internet, ziet er goed uit
besteed wel aandacht aan een zwembad en laat je informeren over de regelgeving we praten na je trip weer bij veel plezien

voor de anderen even Googelen 3 entradas erg leuke site

veel liefs vanuit Egmond Annika en Jelle

floor

Querida Karin,
Muito prazer a seguida semana, agora nos falamos so Portuques e aprendre cada dia muito novo palavres. Mas porque eu sento a falta dos meus livros eu abondona te.
Adeus e boa sorte, floor

Erna L.

Prachtig die nieuwe foto,s.Krijg steeds meer zin om naar Portugal te gaan.

Sukses,Erna.

Jacqueline

Het klinkt allemaal ontzettend spannend. Je hebt lef (altijd al gedacht) ik zal je missen nog een plek waar ik mijn schamele tijd in moet steken. want ik wil je wel blijven zien.
Maar ik wens je wel succes
liefs jacqueline

jos van der beek

Morge kaatje, nog zalig met me ogen dicht springt er een klein blond spookie op me, papa, mama roept senne wakker worden. Nog het slaap uit me ogen wrijvend, zegt Myl tegen me stoer he dat Karin en Thomas een camping beginnen. En pats wakker was ik, wat zeg je, ja ze gaan naar Portugal, hoe weet jij dat nou weer en ik niet. Jaa doei zegt Myl dat moet je je mail maar eens lezen, Karin heeft een aantal mails verstuurd, je kan er oop antwoorden. Met Senne op me rug sprintte we als Carl Lewis de trap af richting de computer. En hier zit ik dan, Kaatje we vinden het onwijs gedurfd en stoer van jullie om deze grote stap te zetten, maar vooral zal ik je humor op de maandagavond missen. Heel veel plezier, succes in Portugal, en mochten jullie een tennisbaan bij de camping plaatsen, ik weet nu hoe de mail werkt, dus mail gerust. Groetjes Mylene, Jos en Senne van der Beek

Nel H.

Die tennisbaan, die komt er vast. Er moet natuurlijk wel op niveau getennist worden, dus misschien moet ik wel 'n paar lessen gaan nemen bij Jos (hoewel, ik kan het eigenlijk al, valt toch niks meer aan toe te voegen...?).
K'tje, ik reserveer alvast voor komende zomer. Enne, 't hoeft niet gratis hoor...! Kus, Nel

Bert Koekkoek (BK ADMINISTRATIES)

JA- de combinatie camping/tennisbaan is natuurlijk wel uitdagend voor mij als sportfanaat.
En er zal ongetwijfeld wel een boekhouding/administratie ondersteuning nodig zijn bij zo'n nieuw project- dus mochten al je plannen doorgaan dan zal ik je zeker komen bezoeken als je administratieve steun en toeverlaat.
Véél succes bij de Portugese bank.... en ook een beetje vakantie houden natuurlijk !!!
Tot de volgende mail XXXXX BERT

Erna

Vreselijk zwaar, ja, een restaurantje zoeken. ;-))
Succes daar en geniet van al het mooie, spannende, avontuurlijke, uitdagende, inspirerende wat je tegenkomt.
X Erna (zonder L, maar die kent ze wél) ;-)

Martin

Lieve Karin en Thomas,
Dit wordt heel serieus! Ik ga jullie missen, maar als het te erg wordt kom ik langs. Mag ik je motor naar P rijden?

Martin

luus

hoi lieve schatten.
Zet hem op hè! Voor jullie hoop ik dat deze droom waarheid kan worden. Voor de rest moet ik er nog niet aan denken. Maar dat weten jullie.
dikke kus ino en luus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!