campinginportugal.reismee.nl

Economische crisis....maar eerst de

Uitslag van de Walrus-wedstrijd: een fles Licor Beirão voor Luus en Carla!!! En hier liggen ze helemaal in een deuk om dat beest op de kaart, er gaan echt mensen naar buiten om te kijken of ie er is J

Tsja ik heb er eigenlijk nog weinig over geschreven, hoe het is om te wonen in een land waar de economische crisis ook voelbaar is en dat tot de armste landen van Europa behoort. En genomineerd wordt om extra steun (leningen) te accepteren en dat trots afwijst omdat ze het zelf wel op orde zullen krijgen. En waar de werkeloosheid enorm hoog is (ruim 11%) en 1 op de 3 is hoog opgeleid. In een jaar tijd is de werkloosheid met 2% gestegen.

Maandenlang ging het hier op tv over het vaststellen van de begroting, de bezuinigingen, het bevriezen van salarissen van ambtenaren, onderwijzers en ook politici. Het verhogen van de IVA (BTW) op luxe producten is een maatregel die er flink in hakt. In juli ging de IVA van 20 naar 21% en nu sinds 1 januari naar 23%. En het lijkt ook wel of het zich alleen op TV afspeelt, de crisis, maar met de lage lonen hier zijn alle prijsverhogingen natuurlijk enorm voelbaar. Ach, een blokje hout minder en een extra dekentje om….. Klagen doen Portugezen ook wel , maar dan mopperen ze meer op de politiek.

Marlboro is in 2 maanden tijd 40 cent duurder geworden, benzine was in november nog 1,34 en nu betaal ik bij de goedkope pomp 1,44 en bij de dure pomp 1,54. De diesel is ook fors duurder geworden, en dat is hier in huis en op de camping de stookolie, gelukkig heb ik nog voor de oude prijs de tanks “vol” laten gooien--…….Hier laat je de tank van je auto ook niet vol gooien. Je geeft een bedrag aan, bijv. 20 euro en je ziet wel weer hoever je komt. En in het geval van de stookolie geef je aan hoeveel liter je wilt, dat wordt keurig op een metertje bijgehouden.

Maar het is ook vreemd, de prijzen van een biertje in de bar zijn volgens mij de afgelopen 3 jaar niet gestegen, maar een kratje bier is wel 3 euro duurder geworden. Tsja, dat kan natuurlijk niet uit, we hebben een bedrijf en zijn geen gesubsidieerde welzijnsinstelling…. Dus we zullen heel voorzichtig de prijzen gaan verhogen met 5 of 10 cent.

En een ander probleem van dit land is corruptie en veel werk dat zwart wordt gedaan. Dat is natuurlijk ook een groot probleem. Men doet liever iets zwart, dan hoef je niks af te dragen (want daar zie je toch niks van terug) en het is/lijkt goedkoper voor de klant. Maar ja, dan vinden ze het ook vreemd dat de overheid niet allerlei voorzieningen meer kan betalen…tsja ons sociale systeem is zo slecht nog niet…

En op de camping?

We hebben natuurlijk enorme mazzel met de werkmannen die nog steeds de bungalows bezetten (en er bij tijd en wijle een flinke bende van maken), maar anders zouden we (m.u.v. oud en nieuw) geen( camping)gasten hebben gehad. Sinds november zijn er misschien nog 2 of 3 campers voorbij gekomen en zijn de huisjes nog een paar nachten verhuurd. Dat betekent dat wij enorm ons best gaan doen om in het voor-en najaar meer mensen te krijgen (groepen, werkweken, workshops, noem maar op ….) Over de zomermaanden zijn we tevreden, maar in de overige maanden mag er wel meer te beleven zijn. Het is ook wel jammer dat er geen sneeuw op de Serra ligt, want dat zou ook nog wel wat weekendgasten kunnen opleveren.

Nou (als het goed is) hebben jullie gezien dat ik een mailfolder heb gemaakt, er is nog een andere folder in de maak (met kortingsbon) en deze zomer starten we dus de vertel-het-door-actie. En er wordt blijkbaar al doorverteld, want de eerste boekingen zijn binnen (vanuit Nederland). Carla en Paul komen weer en nemen vrienden mee!! Jannie gaat ook voor het vaste gasten-label, want die reist dit jaar misschien 3x keer af !! M’n moeder komt weer met vrienden, en Mieke……tsja wat doet Mieke??

De maand augustus zal wel knetterdruk worden, want het westen van Nederland heeft laat vakantie en de Portugezen hebben dan ook hun vakantiemaand. (en afgelopen jaar waren het in augustus 90% portugezen op de camping!). Dat wordt knallen!!

En m’n netwerkje ingeschakeld om te helpen met het vinden van zomerstagiaires, het organiseren van groen-werkweken etcetera!! Super dat er zoveel mensen meehelpen/denken!!

En van de afdeling onderhoud:

• - We wachten al drie maanden op nokpannen om het nieuwe dak op Bungalow 2 af te maken. We heten nu tijdelijk de camping met de plastic daken, want op alle daken liggen dekzeiltjes;
  • - Zijn er een stuk of 20 dakpannen op het appartementencomplex vervangen zodat het daar ook droog blijft;
  • - Moet er nog een waterslangetje vervangen worden en hebben we een watertank waar het water ook uitloopt, dus dat los je op door het waterniveau te verlagen en dat doe je door een vlotter eruit te halen..logisch toch……
  • - Wil ik telkens gaan beginnen met het snoeien van de wijnstokken, maar komt er weer wat tussen;
  • - Is er een Roemeen neergestreken en die woont nu in de oude caravan van Tiny (tsja zo heet die nu eenmaal en eeuwig). Hij heeft geld nodig, zoekt hier (in het land dat dus op de 4e plaats in Europa staat qua werklozen) werk. ... Hij gaat ons in maart ook helpen (een deel van z’n verblijf betaalt ie door hier ook te werken) Hij heeft een paar jaar geleden ook veel werk verzet op de camping. Binnen 2 dagen was ie hier in de buurt aan de slag…..toch ook bizar…. Hoezo werkeloosheid?? Of allemaal te druk met zwart geld verdienen......
  • - Ziet het er naar uit dat Thomas hier voor de zomer al definitief naar toe kan komen!!! WOWWWWW dat zou fijn zijn!!!! Hoezo crisis, gewoon er tegenaan!! Let the sun shine!!

OVERWINTEREN IS LEUK!!!!! -als de zon schijnt--- en dat doet ie, ik loop hier overdag zo in m'n trui naar buiten en in het zonnetje is het al rond de 16 graden of meer!!!

En de eerste rozen staan al in bloei……de mimosa kleurt lichtgeel, heb ik al de eerste brem in bloei gezien …..mooi hoor en nog mooier……de rivier is weer kraakhelder!!! En met de volle maan ’s avonds echt prachtig!!

Sterkte daar.........greetz vanuit hier!!

Karin

mina bakgraag

hoe is het met Fifi?
tja en wat doet Mieke, nu ff geen idee, doe een soort overlevingskamp in eigen huis,
knuf jemezus

@MINA

Fifi hobbelt gewoon lekker met me mee, slaapt in haar casa en kan ook heerlijk zitten genieten in het zonnetje!!! Lik van Fifi, ze vindt het fijn dat je aan haar denkt!!

Corina

Als ik dit zo lees dan kan ik niet wachten tot 30 april!!!
Heerlijk zeg die temperatuur.
Je hebt in ieder geval weer iets positiefs te melden en wat een heerlijk vooruitzicht dat Thomas ws al voor de zomer komt.
Hou vol daar vindt het nog steeds knap van je!!

Gr Corina

Jacqueline

Die je verhalen leest, een idee heeft en ook vol bewondering naar je luisterd.
heel veel liefs en geniet ervan. Fijn al thomas dan al kan komen.
knuffie jacq.
Die in sauna zuiver in amsterdam is geweest. Zonder jou schiet de sauna er erg bij in:-(

Martin

Zag op facebook dat het een beetje gevroren heeft... Heeft de roos dat overleefd? Aaitje voor Fifi, ook van Renita. Hier zie je al narcisjes en zo het kopje boven de grond uitsteken, maar bloeien doen ze uiteraard alleen binnen. Liefs!

@martin

de rozen doen het nog, maar er was vandaag wel een waterslang gesprongen, van het warme water ook nog....(dat bevriest dan niet), nu druppelen er overal kranen want het gaat min 5 of meer worden! Mijn bolletjes zitten nog onder de grond, zullen wel in april naar boven komen ofzo, beetje laat geplant. Lekker hé als het voorjaar in aantocht is met nieuw leven (hihi, lekker dubbel :)))

petra

groet en een dikke zoen!! bye liefs peet

liesbeth

Hoi Buufje,
Eindelijk gewandeld ...ziet er echt heel mooi uit
Ik ga proberen als het kan om misschien in september te komen .Alles blijf ????? Omdat ik wel veel moet werken.
Maar wij blijven hopen .Geniet nog even van de wandelingen want voor je het weet staat de camping weer vol.
Groetjes Liesbeth.